Spinozin Bog i Platonova ideja dobra
Autor: Tomislav Novaković
Spinozini beskonačni atributi su utemeljeni u jednoj sa svih strana beskonačnoj supstanciji, Bogu, a Platonove večne ideje u kvalitativnom bezmerju najviše ideje dobra. Spinoza svoju knjigu zove Etika, iako Boga, slično Heraklitu, određuje izvan dobra i zla, a Platon najvišu ideju dobra utemeljuje nadsaznajno, nadontološki, Boga svodi na najvišu ideju dobra, shvata kao svrhu po sebi, kao apsolutni uzrok postojanja i saznanja makro-mikrosveta sveta i svake pojedinačne ideje.
Svakako da su u kvalitativnoj logici Platonove savršene ideje mnogo pre date po kvalitativnombezmerju, kao večna svojstva nekoga i nečega, nego po kvantitativnoj beskonačnosti (prostora, vremena, broja). One nisu nesvodive jedna na drugu kao saznajne suština koje uočava razum na nekome, nečemu, nego sama po sebi, pojedinačna, večna bića.
Nakon čulnih opažaja, imena pojmova, sudova razuma i najviše dijalektike čistih pojmova, um pomoću nadsuštastvene (nadlogičke, nadsaznajne, nadbivstvene), najviše ideje dobra sagledava kvalitativno bezmerje, savršenstvo, idealnost svake ideje.
Ideje, dakle, nisu nekakve suštine koje uviđa razum (um) na supstanciji (supstancijalno starijem nekome, nečemu), ili neke prazne forme pre slepe sadržine, a ni neke podsuštine najviše ideje dobra, nego prvostepene forme-sadržine, sama večna bića, dok je najviša ideja dobra iznad svih saznajnih suština, ne samo nadsaznajna, nadsuštastvena, nego i nadbivstvena, iznad večnih bića samih ideja. I kako omogućava njihovo večno biće i njihovu idealnost, utemeljuje supstancijalnu formu–sadržinu svakog pojedinačnog, posebnog kvalitativnog savršenstva, ona je kao Bog za (sve) ideje.
Supstancija, po Spinozi, ima u samoj sebi sve znanje sa svojim postojanjem, poseduje i svu suštinu (svaki atribut) i svaki modus. Samo se u supstanciji sastavljaju atributi kao njene suštine, kao što se u ideji dobra sastavljaju, nalaze jedinstvo sve ideje.
Suštinsko znanje se ne može odnositi samo na modifikacije atributa protežnosti koje bi pridošle mišljenjem, ili modifikacije mišljenja koje su prisutne protežnošću (kao što bi kod Kanta prazno mišljenje određuje sebe (mada pojavno), po opažaju, a slepi opažaj tek mišljenjem, nego to suštinsko određivanje, znanje pripada samo supstanciji, Bogu, kao i svaki atribut.
Spinozini atributi nisu svodivi jedni na druge, već je veza svih konačnih modusa data u beskonačnosti atributa, a veza svih beskonačnih atributa u jednoj beskonačnoj supstanciji, Bogu, dok se kod Platona svejedinstvo ideja dato u ideji svih ideja, najvišoj ideji dobra. Doduše, Platon, ne prihvata nikakve moduse, nego je svaki modus za njega privid supstancijjalne ideje. Ali za razliku od Spinoze, on naspram, kvantitativne logike i kvantitativne beskonačnosti, utemeljuje kvalitativnu logiku ideja i kvalitativno bezmerje.
To je kvalitativno bezmerje potpuno određenje bića večne ideje izvan prostora, vremena, sve pojavne prirode; čak više dato kvalititivnim savršenstvom kroz konačnost, nego kroz beskonačnost, jer po idealnosti forme ili svrhe upravo jeste u savršenstvu to što treba da bude. Ta savršena određenost, jasnost nije nedostatak, ograničenje nego savršenstvom da jeste to što jeste, upravo kvalitativno bezmerje, najviša potvrda, uzvišenje.
Kao što svaka stvar po senkama naših čula ili odsjaju našeg razuma jeste to što jeste tek po večnim idejama uma, tako i sve večne ideje jesu to što jesu tek po najvišoj ideji dobra. Šta su ideje za svoje kopije, to je najviša ideja Dobra za sve ideje. Po dobru je bolje pravednost a ne nepravednost, lepota a ne ružnoća, hrabrost a ne kukavičluk, zdravlje a ne bolest... Dobro je ono idealnost u svim idejama; ideja (svih) ideja, „Bog” za ideje.
Slično kao što kod Platona tek po najvišoj ideji dobra postoje ili se shvataju sve druge ideje, a po idejama tek njihove kopije (pojmovi imena, čulne slike, opažaji...) a one same sagledavaju unutrašnjim vidom istine, svega sa svih strana, umom, tako se po Spinozi, samo iz jedne beskonačne supstancije, koja po sebi jeste i pomoću sebe shvata, sagledavaju sve večne suštine, atributi te supstancije i svi konačni modusi svakog njenog beskonačnog atributa. Intuitivna spoznaja Boga ili intelektualna duhovna ljubav prema Bogu je večna i najviše što za čoveka može da postoji.
Kao što je beskonačnost večnih atributa data po supstancijalnosti jedne sa svih strana beskonačne supstancije, Boga, tako je to kvalitativno savršeno jestastvo večnih ideja omogućeno sa svih strana kvalitativnim bezmerjem najviše ideje dobra.
Zanimljivo je da Spinoza svoju knjigu zove Etika, s naglaskom na moralno, pravedno, mada Boga, slično kao Heraklit, određuje izvan dobra i zla. Sa druge strane Platon najvišu ideju dobra, utemeljuje nadsaznajno, nadlogički, nadontološki iznad svih ideja, svakog bića, svake istine i svakog saznanja; Boga svodi na najvišu ideju dobra, tačnije ideju dobra posmatra kao Boga.
Očigledno da Platon dobro ne posmatra u usko moralnom smislu, nego u metafizičkom smislu, kao svrhu po sebi i apsolutni uzrok postojanja i saznanja sveobuhvatne celine sveta i svake pojedinačne ideje, u osnovi svakog bića i samog bivstvovanja. A načela moralnog dobra u svojoj idealnoj Državi utemeljuje na ideji pravičnosti (pravednosti), koja podražava najvišu ideju dobra.
U stvari, Platon ne samo da ne vidi mogućnost da se bez najviše ideje dobra može utemeljiti pravednost, pravo, najviša praktično-moralna osnova, red, poredak u državi, nego ni saznajno–logičko-ontološki red, poredak bilo koje, kakve stvari, bića mikro–makrokosmosa čoveka, sveta! Ne vidi nikakvu mogućnost ontologije, saznanja, logike… bez nadsaznajne, nadbivstvene najviše ideje dobra.
Bilo koja, kakva stvar, biće, dešavanje, događanje, saznanje, niti istina, logika, metafizika može shvatati ili postojati bez najviše ideje dobra. Logos je logos tek po najvišem dobru. Ne možemo znati šta je nešto i da je uopšte nešto, a ne ništa, ako ne znamo konačnu svrhu, uzrok: zašto je takvo kakvo je? A ta suštinska svrha–delo, kao mera savršenstva svake stvari, bića, pojave može dolaziti samo iz onog sa svih strana kvalitativnog bezmerja najviše ideje dobra.
Bilo da mi Boga najpre poimamo kao najviše dobro, ili najviše dobro tek po Bogu, dobro je već na početku Svetog pisma dato sa Bogom u prvom planu. „I vidje Bog da je dobro...Dobro je mera savršenstva iz Božijeg bezmerja. U stvari, pravo pitanje jeste: da li se uopšte može pojmiti supstancija kao Bog, ako se u drugi, treći plan stavi ideja dobra?
I za Anaksagoru, Aristotela samo neko najviše dobro može biti razumna (umna) svrha sveta.
Iako je za Aristotela na vrhu misao o samoj misli, ta najviša Božija misao, je, ipak, misao o najvišem dobru. Bog misli o onom najboljem, o svom savršenom duhovnom životu, večnom biću.
Za Heraklita, pak, jedan večni logos vatre u sve-jednom–jednom-svemu po istini– pravdi sastavlja sve suprotnosti, a ne po dobru–zlu. Svako je dobro dobro tek po pravdi; logos sve–jednog, jednog–svega pravedne vatre vlada slično kao Parmenidova kugla istine, pravde sa svih strana istog jednog– bića.
O Novaković Tomislavu
Tomislav Novaković je diplomirao filozofiju na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Živi i stvara u Čačku kao samostalni filozof.
Filozofija dana
Prirodna nauka koristi logiku kada opštim i nužnim zakonima objašnjava red, poredak sveta, a bilo kakav kosmički um, logos, za celovito jedinstvo materije–energije, po definiciji „objektivne“ nauke, isključuje već na početku!
Bez obzira što ne prihvata nikakav prauzrok izvan same prirode, da bi nauka uopšte bila nauka, ona neki neki jedinstveni logos mikro-makro sveta mora predočiti.
Ne radi se samo o tome da se našem objašnjavanju sveta ima pravo prigovoriti da je "antropocentrično", nego da li se bez neke (bilo kakve) jedinstvene logike za svu materiju–energiju–prostor–vreme–brzinu, sve oblike makro, mikro sveta, uopšte nešto suštinski objašnjava!
Ako čovek (bilo koji živi stvor) ima (neku) „glavu“, zašto je ne bi imala i sva mikro-makrokosmička priroda u svakom svom delu, kao stvarajuće znanje po kome svaka stvar ili biće jeste to što jeste.
Tomislav Novaković