Geopolitika i filozofija
Autor: Tomislav Novaković
Kao što se ne može samo iz pojedinačnih opažaja, ili delimičnih sudova dostići celovita ideja, tako se ne može po geostrategijskom položaju jedne države shvatiti duh njenog naroda. Sasvim obrnuto, jedan narod prvo vlastitom filozofijom mora shvatiti ko je, zašto je tu i koju duhovnu, ekonomsku, političku ulogu ima među drugim narodima.
1. Današnja geopolitika iz položaja jedne zemlje, sa prvenstvenim aspektom na bližu i dalju istoriju, ekonomiju, tumači njenu politiku. Bez obzira na interdisciplinarni pristup, ona često prenebregava duhovnu osnovu jednog naroda. Zapravo ona prati empirističku filozofiju koja sve ideje svodi na prvostepene opažaje čula, apstraktnu volju na konkretne želje, dušu na potrebe tela, duh na prirodu i na kraju, nebo na zemlju. Međutim, kod starih naroda zemlja je od početka data uz nebo, priroda uz Boga, telo uz dušu, duša uz duh. I kao što se ne može samo iz pojedinačnih opažaja, ili delimičnih sudova dostići celovita ideja, tako se ne može po geostrategijskom položaju države shvatiti duh njenog naroda. Zapravo, sasvim obrnuto, jedan narod vlastitom filozofijom prvo treba da shvati ko je, šta je i zašto je tu i koju duhovnu, ekonomsku, političku ulogu ima među drugim narodima.
2. Hegel, na primer, ide u drugu krajnost i tvrdi da sva neživa, živa priroda, poseban narodni duh i sva njegova istorija, služi svetskom duhu. Apsolutni duh u svom samorazvoju u nižem stepenu samosaznanja prvo vodi svu neživu i živu prirodu, a u višem stepenu ta prvostepena borba između suprotnih ideja kroz umetnost, religiju i filozofiju vodi svu svetsku istoriju i politiku...
Međutim, apsolutni duh ne može nikako biti samo duh koji saznaje sebe, nego samo nadsaznajni, stvarajući duh. Samo nadsaznajna, nadopžajna čista volja i jedna slobodna vlastitost može utemeljiti razumnost razuma, umnost uma, logičnost logike, saznatljivost saznanja i istinitost istine….
Duhovni induktor
1. Stare civilizacije su se uglavnom razvile u toplijim i umerenim predelima, i one severne narode, koji su živeli u surovijim uslovima života, većinom su smatrali za varvare. Međutim od razdvajanja hrišćanske crkve na pravoslavnu i katoličku, svet se više ne polarizuje na sever i jug, nego na istok i zapad. Doduše, i tada su postojale razlike na zapad i daleki istok, ali su one bile drugostepene.
Komentar: Zanimljivo je da Monteskje i dalje razlikuje narode koji žive na severu i jugu, ili u planinama i u dolinama. Verovatno da bi utemeljio širenje kasnije civilizacije na severu i dokazao primat germanskih naroda nad romanskim narodima, da su pravi nastavljači starih Grka i Rimljana, zapravo Germani. Svakako, tu tezu u svojoj Filozofiji istorije dovodi do kraja Hegel
2. Svakako da razlika između istoka i zapada postoji, ali istok i zapad, kao i sever i jug treba prvenstveno pojmiti u samom čoveku. Kad te nešto svetlo ogreje u srcu, duši, to je istok, kad ti padne mrak na oči to je zapad…A i jedno i drugo je moguće, svakako, na svakoj strani sveta…
3. Beograd se nalazi na 2o stepenu geografske dužine, kao i samo središte Srbije. Taj meridijan polovi Afriku na dva dela, prolazi Rtom dobre nade i daje ravnotežu istoka i zapada. Takođe, taj položaj u velikoj meri ukršta i sever i jug. I mada se taj savršen položaj ranije jako naglašavao, sada se, nasuprot tome, većinom govori: „kuća na sred puta“! Ipak, kada neko otvori radnju, on gleda da bude u centru ili središtu puteva, a ne da bude negde sa strane, skroz zabačen. Doduše, taj središnji položaj zahteva veliku mudrost. Tačnije, to ukrštanje najjačih polariteta može inicirati nekakav duhovni generator. Grčka filozofija je najbolji primer tog duhovnog generatora u središtu svih puteva, koji sastavlja istok i zapad, sever i jug.
Komentar: Svima je poznato da je, naš čovek, Nikola Tesla izumitelj obrtnog elektromagnetnog polja za prenos i praktičnu primenu polifazne struje. I njegov generator upravo koristi suprotnosti elekromagnetnih sila da u obrtnom elektromagnetnom polju indukuje novu, mnogo jaču struju.
Kako mi da iskoristimo taj naš geografski položaj između najvećih polariteta istoka i zapada da u tom položaju u središtu budemo duhovni generator novih ideja!?
4. Ako ste u središtu ne možete biti jednosmerni i slediti samo jedan polaritet, nego kao rotor u obrtnom elektromagnetnom polju koristiti oba polariteta. To jest, da bi smo u tom središnjem položaju između najvećih suprotnosti indukovali nove filozofske, ekonomske, političke, umetničke ideje, potrebna nam je izuzetna mudrost. Zapravo, samo se nepodeljene metafizike čiste volje, metafizike najstarijeg roda iz metafizike mirisa i ukusa i starijeg duhovnog jezika iz praktične filozofije može utemeljiti odgovarajuća ekonomija, kultura, politika.
5. Ako nas ne prihvataju na jednoj strani, možda bi trebalo da shvatimo da u tom središnjem položaju iz starijeg duhovnog roda sastavljamo sve polariteta i pre svake jednosmerne politike iz nepodeljene etike već uključujemo sve strane! Da mi nismo takvi što se tu nalazimo, pa da po načelima geopolitike iz tog središnjeg položaja, objašnjavamo svoju neopredeljenu politiku, nego smo tu, u središtu, što smo takvi, što smo pre svake podeljene politike utemeljeni iz nepodeljene etike!
Da ne idemo na stranu jednosmerne politike što smo neopredeljeni ili što nas drugi ne žele, nego ostajemo u središtu nepodeljene etike da kroz taj generator najjačih polariteta u srcu, glavi iz starijeg duhovnog roda spajamo sve strane… I da iz takve praktične filozofije treba da utemeljimo svoju: ekonomiju, kulturu, politiku.. I bez obzira što je vrlo teško iskoristiti to ukrštanje najvećih polariteta, samo ako budemo toliko mudri da u tom središtu budemo duhovni generator novih ideja za svu okolinu i ostali svet, zadobićemo svoju suštinsku ulogu među drugim narodima
Komentar: Zašto jake države ili savezi država, traže etičko opravdanje sa svoje ratno delovanje, kada po vojnoj, ekonomskoj sili to opravdavanje ne moraju davati? U ovom slučaju, što pre svakog sukoba postoji duhovno središte nepodeljene etike koje iz starije metafizike ljudskog roda drži ravnotežu najjačim polaritetima i svakoj osvajačkoj politici. Duhovno središte koje ne može biti opredeljeno ka bilo čijoj, kakvoj jednosmernoj politici jer po metafizici duhovnog roda utemeljeno iz starijr etike da ne razdvaja, nego spaja sve strane.
6. I kada neko pita, zašto se ti Srbi već jednom konačno ne opredele za istok ili zapad, pogotovo što je očigledno da zbog te neopredeljenosti ne samo da nemaju nikakve koristi, nego čak imaju mnogo štete, treba odgovoriti? Ako se to središte starije etike opredeli na stranu jedne osvajačke politike, ta ravnoteža najjačih polariteta svetske politike ne bi više postojala i sve bi otišlo u sukob, rat …
To jest, ako neko hoće najveći sukob, rat, on upravo mora iz svoje osvajačke politike da naruši čistu volju čoveka, ljudskog roda, napadne to središte duhovnog srodstva nepodeljene etike, koje ne razdvaja, nego sastavlja, spaja sve polaritete …
O Novaković Tomislavu
Tomislav Novaković je diplomirao filozofiju na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Živi i stvara u Čačku kao samostalni filozof.
Filozofija dana
Prirodna nauka koristi logiku kada opštim i nužnim zakonima objašnjava red, poredak sveta, a bilo kakav kosmički um, logos, za celovito jedinstvo materije–energije, po definiciji „objektivne“ nauke, isključuje već na početku!
Bez obzira što ne prihvata nikakav prauzrok izvan same prirode, da bi nauka uopšte bila nauka, ona neki neki jedinstveni logos mikro-makro sveta mora predočiti.
Ne radi se samo o tome da se našem objašnjavanju sveta ima pravo prigovoriti da je "antropocentrično", nego da li se bez neke (bilo kakve) jedinstvene logike za svu materiju–energiju–prostor–vreme–brzinu, sve oblike makro, mikro sveta, uopšte nešto suštinski objašnjava!
Ako čovek (bilo koji živi stvor) ima (neku) „glavu“, zašto je ne bi imala i sva mikro-makrokosmička priroda u svakom svom delu, kao stvarajuće znanje po kome svaka stvar ili biće jeste to što jeste.
Tomislav Novaković