Apsolutna ideja kao jedinstvo teorijske i praktične ideje
Autor: Tomislav Novaković
Ako je Isus Hristos za verujućeg čoveka samo najuzvišenija predstava Boga, nije sam za sebe (po sebi), nego upravo kroz jedinstvo mišljenja i bića, pojma i opažaja, forme i sadržine, pojave i suštine, vremenskog i večnog, stvarajućeg duha i stvorene prirode potvrđuje apsolutno: "Ja i Otac jedno smo"... Iako tvrdi da je „apsolutna ideja... jedinstvo teorijske i praktične ideje" Hegel apsolutno potvrđuje samo sa teorijske strane filozofskog mišljenja, pojma, a ne kroz jedinstvo teorijske i praktičke ideje koje je upravo u Isusu Hristu jedino apsolutno prisutno...
Hegel kaže"da je Platonova definicija Boga [u Timaju] kao besmrtni život što ima jedno telo i jednu dušu koji su po sebi i za sebi uvek jedno isto, neodvojeno jedna duboka, velika ideja: identitet objektivnog i subjektivnog, nerazdvojenost idealnog i realnog, duše i tela.".. da se: „Bog kao živi Bog i još više kao apsolutni duh saznaje...samo u njegovom delanju"... i da "pojmovno saznanje njegovog delanja… shvata pojam Boga u njegovom biću". Ipak, kako je za njega prvostepena delatnost saznanje, mišljenje u samokretanju pojma, on opet na kraju kaže: "A njegovo biće u njegovom pojmu.“
Međutim, isto kao što nikakvo biće ne može biti po sebi i za sebe, bez saznanja, mišljenja, pojma, ne može ni „potpuno slobodno“ saznanje, mišljenje, pojam kao „apsolutna forma“ duha biti bez sadržaja, bića.
Parmenid kaže „Ti nećeš naći misao bez onoga u čemu je ona pokazana“ – bez predmeta misli.
A Kant: „pojmovi bez opažaja su prazni, opažaji bez pojmova slepi“.
Iako sa definicijama: „Ideja je... apsolutno jedistvo pojma i objektiviteta“ ... „čistoga pojma i njegove realnosti" ostaje u tradicionalnom određenju istinite ideje, Hegel sa "doslednim" monizmom, panlogizmom" pokušava da dokaže da je pojam po sebi i za sebe ne samo način da mišljenje subjektivno zna sebe, već i prvobivstveni objektivitet, supstancijalnna strana stvari.“
Međutim, kada Platon kaže da ideje nisu samo pojmovi saznanja, nego supstancijalna strana stvari, sama pojedinačna večna bića, on njihovu večnu suštinu i večno postojanje ne utemeljuje kroz saznanje, mišljenje po sebi i za sebe (gde je svaka pojedinačna ideja samo neki stepen saznanja apsolutne istine), već u nadsaznajnoj, nadsuštastvenoj (ideji svih ideja), najvišoj ideji dobra.
Nikako nije moguće da mišljenje "po sebi i za sebe" utemelji onoga koji misli, nego samo obrnuto: onaj nadsaznajni, nadmisleni koji misli, samu misao, mišljenje!
I kada Hegel (pod uticajem Fihtea, i ranog Šelinga) pokušava da u subjektivno-objektivnom saznanju, mišljenju po sebi i za sebe u apsolutnoj ideji izjednači formu i sadržaj, saznajno i ontološko, misao i predmet misli, on, zapravo, ontološko svodi na saznajno-logičko, predmet misli na završnu logičku formu mišljenja, apsolutni pojam o pojmu.
Iako je kriterijum apsolutne istine istovetnost mišljenja i bića, a ne samo samodovoljnost mišljenja, kod Hegela je pojam po sebi i za sebe „pojeo“ svaki sadržaj bića i tu istovetnosti mišljenja i bića nema.
Forma, svakako, nije apsolutna kada stoji naspram sve sadržine, nego kada sadrži svu moguću–stvarnu–nužnu sadržinu.
Zato je u Hegelovom sistemu apsolutnog duha religija, religiozno osećanje, uverenje čoveka i čovečanstva – jer su te najuzvišenije predstave Boga u alegorijskim pričama, vizijama u spisima otkrivene religije još uvek vezane za čulne predstave – postavljena, doduše, iznad apsolutne čulnosti u umetnosti, jer apsolutno u području lepog zavisi od čulnog opažanja, ali i ispod apsolutnog mišljenja u filozofiji, koje u samorazvoju saznanja od pojavnog bića, suštine do apsolutno istinitog pojma po sebi i za sebe, kao večne logičke suštine Boga, sastavlja sve te moguće–stvarne–nužne logičke razlike, suprotnosti.
Međutim, ako je za njega „apsolutna ideja... jedinstvo teorijske i praktične ideje", i apsolutno ne potvrđuje sebe samo saznanjem kroz teorijsku ideju, već kroz najviše jedinstvo teorijskog (znanja) i praktičnog (delovanja), s kojim pravom apsolutnu istinu potvrđuje sa teorijske strane filozofskog mišljenja, pojma, a ne upravo u apsolutnom jedinstvu teorijske i praktičke ideje, mišljenja i bića, konačnog i beskonačnog, forme i sadržine, subjektivnog i objektivnog, realnog i idealnog, duha i prirode ...
Ako već kaže: „U hrišćanskoj religiji...je čovek kao čovek određen za večno blaženstvo,.. ima apsolutnu, beskonačnu vrednost...u hrišćanstvu se sadrži dogma o jedinstvu božanske i ljudske prirode koju je Hristos otkrio ljudima: čovek i Bog, objektivna i subjektivna ideja tu su jedno isto“, onda ne može večnu istinu sagledavati samo kroz saznajno-teorijsku logičku formu pojma po sebi i za sebe, apsolutnog samosaznanja, mišljenja “pre sve stvorene prirode i jednog konačnog duha“ (jer i ta forma „„apsolutnog“ pojma, saznanja, mišljenja zavisi i od nadsaznajnog, nadmislenog Boga i od sadržaja drugobivstvene prirode), već kroz apsolutno jedinstvo potpuno slobodne forme mišljenja i sve mogućeg prirodnog sadržaja, bića, koje je po svetoj reči–delu („Ja sam u Ocu i Otac u meni“) jedino u Isusu Hristu stvarno prisutno?
Ako je Isus Hristos za verujućeg čoveka samo najuzvišenija predstava Boga (apsolutnog duha, ideje), nije sam za sebe (iz sebe, po sebi), već apsolutnim jedinstvom teorijske i praktične ideje, mišljenja i bića, pojma i opažaja, forme i sadržine, pojave i suštine, vremenskog i večnog, stvarajućeg duha i stvorene prirodejedino potvrđuje ("Ja sam u Ocu i Otac u meni") tu apsolutnost.
Kako može Isus Hristos sam po sebi prema „samosaznajućem pojmu“ biti predstava, kad upravo u najvišem delu dobra sastavlja u krstu sve razlike, suprotnosti konačnog i beskonačnog, forme i sadržine, realnog i idealnog, nadjačava suprotnosti smrti i života, živog i neživog, duha i prirode?
Hegel, doduše, ne kaže da je sam Isus Hristos predstava jer se u njegovim pričama, reči, delu svakako projavljuje Duh istine, ali da se mnogo pre, više govori o Bogu, saznaje Bog po apsolutnoj misli, pojmu, oslobođenom od svake slike, predstave, svih prirodnih, duševnih sadržaja, nego kroz sve te žive slike, uzvišene predstave, događaje, doživljaje u kojima se meša stvarno i moguće, slobodno mišljenje po logičkoj nužnosti saznanja u samokretanju pojma ka apsolutnoj istini i spoljašnji događaji, subjektivni doživljaji, slučajni čulni sadržaji.
„Religija i filozofija imaju zajedničku sadržinu i razlikuju je samo po svojim formama; i radi se samo o tome da se forma pojma dotle usavrši da bi bila u stanju da shvati sadržinu religije."
Međutim, apsolutno svoj realitet, idealitet upravo potvrđuje u jedinstvu forme sa sadržajem, mišljenja sa bićem, Sina sa Ocem, Boga sa čovekom i u svakoj Hristovoj reči, delu svedoči da je subjektivno objektivno i objektivno subjektivno, što priznaje i sam Hegel.
Ne može drvo dati rod kada je koren iščupan iz zemlje. Ako na početku i na kraju to logičko prvobivstvo apsolutnog duha, ideje, osim logičke forme pojma, nema nikakav sadržaj, to nije slobodni duh, apsolutna istina mišljenja u jedinstvu sa svim (mogućim stvarnim, nužnim) bićem.
Hegel u skladu sa monističkim načelima traži da sve bude jedan apsolutni duh, ideja, međutim upravo je u Isusu Hristu idealno, duhovno, večno potvrđeno u prostoru, vremenu, materiji, telu realno.
Zato može reći: „Ja i Otac jedno smo...“ jer u svakoj svojoj misli, reči, odluci, delu svedoči apsolutno jedinstvo Boga sa čovekom i čoveka sa Bogom, teorijskog i praktičnog, beskonačnog i konačnog, forme–sadržine, pojave i suštine, istine i života iz večnog života.
To je jedini izvorni monizam gde podeljenosti voljno-logičkog i ontološkog, bića i mišljenja, duha i tela...nema, jer je najviša logička mogućnost istovremeno i najstvarnije, najviše delo, subjektivno objektivno i objektivno subjektivno i zato apsolutno.
Upravo kod Hegela to jedinstvo teorijske i praktične ideje ne postoji, već se "apsolutna ideja po sebi za sebe" kao večna suština Boga razotkriva samo iz teorijske strane filozofske misli o samoj misli, koja u završnom pojmu pojma sastavlja sve moguće–stvarno–nužne razlike, suprotnosti mišljenja, bića.
Hegelova dijalektika apsolutne logičko-ontološke forme u sva tri stepena velike trijade ostaje negativna prema svakom mogućem–stvarnom–nužnom sadržaju bića.
Po Hrišćanskoj trijadi Boga Oca Sina i Svetog duha, on u Nauci logike čistim pojmom pojma izlaže večnu logičku suštinu Boga Oca; apsolutni duh, carstvo ideja pre stvaranja sveta; u Filozofiji prirode, otpuštanje duha u prirodu, stvaranjem sveta otuđenje Boga Oca, drugobivstvo apsolutne ideje, otelovljenje Boga Sina.
I najzad, u Filozofiji duha, Bog Sveti Duh se apsolutnim samosaznanjem, samomišljenjem vraća sebi.
Međutim, ako čisto mišljenje o samom mišljenju iz potpuno slobodne forme pojma nema nikakav prirodni, čulni sadržaj ni na početku u Logici, večnoj duhovnoj ideji (u apsolutno logičkom sadržaju), ni u sredini, u Filozofiji prirode, gde sav prirodni sadržaja shvata samo kao ospoljeno, otuđeno apsolutno mišljenje, kao drugobivstvo večne ideje, kako ga može imati u Filozofiji duha ka0 samosaznajući, samomisleći pojam, kada sveobuhvatnom filozofijom filozofije napusti na kraju sve sadržaje, prirode, istorije i vrati večnom prvobivstvu, apsolutne ideje!?
Božiji Duh otelovljenjem, zemaljskim životom Sina ništa ne gubi, nego kroz nebesko sinovstvo–očinstvo potvrđuje nerazdeljivost Svete Trojice: da je Bog jedno sa čovekom, i čovek jedno sa Bogom, da mišljenje jedno sa bićem i biće jedno sa mišljenjem, da duh jedno sa telom i telo jedno sa duhom, da je subjektivno u potpunom jedinstvu sa objektivnim i zato apsolutno.
Ne može se negativnom dijalektikom to trojično biće Boga Oca Sina i Duha Svetog nekakvim samorazvojem, stepenovanjem saznanja (kroz otuđenje duha, ospoljenje i povratak duha sebi) prekidati, ukidati.
Isus Hristos nije drugobivstvo ospoljene ideje u prirodi, prostoru, vremenu, istoriji, već svakom rečju, delom života svedoči da je Sin jedno sa Ocem i Otac jedno sa Sinom, i da je u toj istini istovetnoj sa životom život večni život.
Apsolutni duh se ne može odvojiti od Boga Oca i apsolutnim samosaznanjem, mišljenjem po sebi i za sebe posmatrati kao samo kao apsolutno logičko večno prvobivstvo.
Ko odriče tu istinu, huli na jedinstvo Sina i Oca, istine i života iz večnog života.
Božiji Sin se zemaljskim životom ne otuđuje, nego bezgrešnim Začećem, Otelovljenjem, Raspećem, Vaskrsenjem, Vaznesenjem, Pedesetnicom… potvrđuje savršeno jedinstvo Sina sa Ocem i Oca sa Sinom, Boga a čovekom i čoveka sa Bogom i bezgrešnog života sa večnim životom.
Nije dovoljno samo znati šta je dobro, pravedno, lepo, istinito... pa čekati da se u nekom budućem milenijumu „ opšta svest kao samosvest izjednači sa delom“ pa to dobro, lepo, istinito... i izvrši; da se duh pojedinca, njegova samosvest, znanje izjednači sa sveobuhvatnom stvarnošću, da subjektivna i objektiva ideja apsolutnom idejom izjednači mišljenje sa bićem, nego po dobrom, pravednom, lepom, istinitom treba od početka, sa svake strane, kraja dobro, lepo, pravedno, istinito delati, živeti...
O Novaković Tomislavu
Tomislav Novaković je diplomirao filozofiju na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Živi i stvara u Čačku kao samostalni filozof.
Filozofija dana
Prirodna nauka koristi logiku kada opštim i nužnim zakonima objašnjava red, poredak sveta, a bilo kakav kosmički um, logos, za celovito jedinstvo materije–energije, po definiciji „objektivne“ nauke, isključuje već na početku!
Bez obzira što ne prihvata nikakav prauzrok izvan same prirode, da bi nauka uopšte bila nauka, ona neki neki jedinstveni logos mikro-makro sveta mora predočiti.
Ne radi se samo o tome da se našem objašnjavanju sveta ima pravo prigovoriti da je "antropocentrično", nego da li se bez neke (bilo kakve) jedinstvene logike za svu materiju–energiju–prostor–vreme–brzinu, sve oblike makro, mikro sveta, uopšte nešto suštinski objašnjava!
Ako čovek (bilo koji živi stvor) ima (neku) „glavu“, zašto je ne bi imala i sva mikro-makrokosmička priroda u svakom svom delu, kao stvarajuće znanje po kome svaka stvar ili biće jeste to što jeste.
Tomislav Novaković